בהמשך לישיבת החירום שהתקיימה לפני כשבוע במועצה להשכלה גבוהה עם כל הגורמים הרלוונטיים למערכת ההשכלה הגבוהה, ובהמשך לישיבה המדאיגה בין שרת החינוך, שר האוצר ורה"מ, מנהיגי ארגוני הסטודנטים, שלחו מכתב לכל שרי ממשלת ישראל ולראש הממשלה אהוד אולמרט, משום הרגשת המחויבות להדגיש את עמדתם הברורה בנושא:
לכבוד
ראש הממשלה
מר אהוד אולמרט
שלום רב,
בהמשך לישיבת החירום שהתקיימה שלשום במועצה להשכלה גבוהה עם כל הגורמים הרלוונטיים למערכת ההשכלה הגבוהה, ובהמשך לישיבה המדאיגה בין שרת החינוך, שר האוצר ורה"מ, אנו, מנהיגי הסטודנטים, מרגישים מחויבים להדגיש בפניכם את עמדתנו הברורה.
הסטודנטים ילחמו עבור החזרת התקציבים הכול-כך נדרשים לשם הבראת מערכת ההשכלה הגבוהה.
יחד עם זאת אנו מבקשים להבהיר כי עדיין נותרו בעינינו סוגיות יסוד מהותיות בדו"ח שוחט אשר טרם באו על פתרונן, וחוסמות אותנו מלהצטרף להתגייסות הקולקטיבית למען העברת דו"ח שוחט בממשלה:
1. שכ"ל- בהתאם להסכם שנחתם עם הסטודנטים ולהתחייבויות הפומביות הקודמות של שרת החינוך ורה"מ, וכן מתוך רצון להירתם למאמץ המשותף, לא ידרשו הסטודנטים הפחתה נוספת בשכ"ל לשנת תשס"ט. כל פתרון אחר (כולל ייקור או דיפרנציאציה בתואר השני) אינו מקובל עלינו וייתן את האות לפתיחתו של מאבק ציבורי נוסף. כל שינוי בשכר הלימוד ייעשה אך ורק בסכמת ארגוני הסטודנטים היציגים. כמו כן, יש לשמר את הסטאטוס קוו ולהמשיך את מתן החזר שכר הלימוד גם לסטודנטים הלומדים במוסדות הבלתי-מתוקצבים.
2. אנו מתנגדים בכל תוקף למגמה המסוכנת של החלשת מעמדן של המכללות הציבוריות ("האיכותיות פחות", לשון הועדה) ע"י הדרתן מתחום המחקר באקדמיה. נראה כי ועדת שוחט עשתה מאמץ מיוחד לקבע את אותן מכללות בתחתית המדרג האקדמי בדרכים שונות.
3. אנו מברכים על ההמלצה לאפשר עשייה מחקרית לחוקרי המכללות (כאמור, גם בתוך המכללות עצמן), שהיא תנאי הכרחי לפעילות אקדמית נאותה. אולם, אנו דורשים לנקוב בסכום ספציפי שיוקצה לטובת המחקר במכללות, להסדיר את שיתוף הפעולה בין האוניברסיטאות למכללות ולהבטיח תחרות הוגנת ביניהן בהשגת תקציבים מהקרנות השונות.
4. ועדת שוחט התעלמה בבוטות מן המכללות להוראה, על מורכבותן ומאפייניהן הייחודיים, ומאידך לא נמנעה מלהשית על ראשן את המלצותיה. מצבן הכלכלי של המכללות לחינוך בכי רע כבר כיום. חוסר טיפול במכללות להוראה פוגע ברמת מחנכי העתיד!
5. דו"ח שוחט לא התייחס כלל למבנה העסקה של המורים מן החוץ ושל הסגלים השונים במכללות.
6. אנו סבורים כי התגמול הדיפרנציאלי המוצע בדו"ח שוחט יפגע באופן קשה במרקם היחסים הקהילתי שעליו מושתתת האקדמיה, בפוריות המחקר ובאפשרויות הקידום של אנשי סגל צעירים, ועל כן אנו קוראים להימנע מלהכניסו לשערי האקדמיה.
7. אנו מברכים על ההסכמים שנחתמו עם סגל המרצים הבכיר וסגל המרצים הזוטר, ולנוכח האיום התמידי על מבנה העסקתם ותנאיהם אנו מצפים מממשלת ישראל לעמוד בהתחייבותה וכל שינוי אשר יעשה בנידון- יעשה בתיאום עמם ובהסכמתם בלבד. מבחינת הגדלת התקנים להוראה ולמחקר, יש צורך בהגדלה מעבר ל-600 התקנים, ולהוסיף תקנים נוספים בסגל הזוטר.
8. אנו מתנגדים מכל וכל להמלצה להקפיא את מספר הסטודנטים החדשים באוניברסיטאות ו"לתעל את העודפים" למכללות, מה שעלול לפגוע בצורה קשה בנגישות האזרחים בפריפריה להשכלה הגבוהה (ולהביא גם לאובדן פוטנציאל אנושי-אקדמי רב).
9. אנו מתנגדים ל"שינוי התמהיל" אשר נדרשות האוניברסיטאות לעשות לטובת המדעים המדויקים ולרעת מדעי החברה, משום שמגמה זו תפגע באופן מובהק וקשה בתפקיד החברתי שממלאת האקדמיה כמבקרת החברה. מדינת ישראל ללא לימודי היסטוריה ראויים, למשל, לא תהיה מדינה!
10. אנו קוראים לשמור את בקרת האיכות על האקדמיה בידי האקדמיה, ולא להעבירה לגוף חיצוני החסר את הכלים ואת שיקול הדעת האקדמי, שעלול גם לפגוע ביציבות שהיא אבן יסוד לאקדמיה במדינות דמוקרטיות.
ציבור הסטודנטים מצפה מכל שר ושר בממשלה להציב את טובת הסטודנטים בהווה ובעתיד לנגד עיניו. פגיעה בנו הסטודנטים משמעה פגיעה בעתידה ובקיומה של מדינת ישראל, ולכן בשעה זו, נדע להתבונן ולבחון היטב את דרכם והצבעתם של כל שר ו/או סיעה בעניין.
יו"ר התאחדות הסטודנטים בישראל יו"ר ארגון הסטודנטים בישראל