False מחקר במכללה האקדמית צפת
פרופסור

מחקר במכללה האקדמית צפת

כרבע מהנהגים הישראליים מבטאים התנהגות תוקפנית בכבישים

מערכת פרופסור | 13.10.2009
מחקר במכללה האקדמית צפת

"שתי צפירות קצרות ברצף ומעבר מהיר של נהג מטור איטי לטור מהיר יותר בפקק" -  זוהי ההתנהגות המאפיינת את הנהג הישראלי הממוצע. "הנהג הצעיר תוקפן יותר מהנהג המבוגר והגבר הנוהג בכבישים  תוקפן יותר מהאישה במכונית הסמוכה. ועד כמה מפתיע - כרבע מהנהגים הישראלים מגלים התנהגות תוקפנית בכבישים".  כך עולה ממחקר שהתבצע ע"י ד"ר ליפז שמוע-ניר, מרצה לפסיכולוגיה במכללה האקדמית צפת. בהסתמך על ממצאי המחקר, ניתן יהיה לפתח כלים  לאיתור נהגים המועדים להתנהגויות מסוכנות, תוקפניות ואלימות ולהקטין את שיעור תאונות הדרכים.

המחקר מהווה מראה להתנהגות האלימה המאפיינת את החברה הישראלית.

 

מדובר בשני מחקרים שמטרתם הייתה להבחין בין סוגי התוקפנות של נהגים בכבישים. מכיוון שתוקפנות בנהיגה הנה התנהגות שכיחה בכבישי ישראל, חשובה ההבחנה בין נהגים שמגיבים בתוקפנות לתכלית כלשהי, לעומת נהגים אשר מגיבים בעוינות ללא תכלית ועשויים לבצע עבירות תנועה קשות, תאונות או להיות אלימים כלפי נהגים אחרים. 

 

במסגרת המחקר נבדקה התנהגותם של מאות נהגים בתנאי לחץ שונים ובשעות עומס בכבישים ובכניסה לחניונים באוניברסיטת בר-אילן. איסוף הנתונים נעשה באמצעות תצפיות על הנהגים בשעת ההמתנה לכניסה לחניונים.  כמו כן, חולקו שאלונים לכלל האוכלוסייה ועשרות נהגים שהשתתפו בקורסים לנהיגה מונעת, התבקשו לענות על התנהגותם במצבים שונים בכביש, ומעורבותם בתאונות דרכים. 

  

מהמחקר עולה, כי התנהגויות תוקפניות באות לידי ביטוי בשתי צורות התנהגותיות עיקריות: תוקפנות עוינת או תוקפנות אינסטרומנטאלית. תוקפנות עוינת באה לידי ביטוי התנהגותי לא בהכרח באמצעות פתרון הבעיה הגורמת לעיכוב הנהג, אלא מכוונת להוצאת כעס על הנהג המעכב או לפגיעה בו והיא כוללת: "צפירה ארוכה", "היצמדות מאחור", לחתוך את הנהג", לעקוף את הנהג", להוציא יד מהחלון", "תנועה מגונה לגורם שגרם לעיכוב" ולקלל". תוקפנות אינסטרומנטאלית בנהיגה כוללת את כל אותם ביטויים התנהגותיים, שהנהג התוקפני חושב שיסייעו לו לעקוף את הגורם המעכב או החוסם בכביש: "צפירה קצרה", "הבהוב אורות" ו"לחתוך טור ".     

 

מהמחקר עולה עוד, כי כ- 22% מהנבדקים הפגינו התנהגות תוקפנית כלשהי.

כ- 3% מהנבדקים צפרו צפירה קצרה , כ- 1% מהנבדקים צפרו צפירה ארוכה,

כ- 3% מהנבדקים צפרו שתי צפירות קצרות ברצף, כ- 7% מהנבדקים "חתכו טור" וכ- 8% מהנבדקים נצמדו לרכב שלפניהם.  גברים צעירים הפגינו באופן מובהק יותר תוקפנות מגברים מבוגרים. כמו כן, ניתן לראות שבקרב נשים נמצא הבדל מובהק לפיו נשים צעירות הפגינו יותר תוקפנות מנשים מבוגרות. בבחינת ההבדלים בין גברים לנשים בקבלת דו"חות משטרה ו/או במעורבות בתאונות דרכים, נמצא שבקרב  מקבלי הדו"חות יש באופן מובהק יותר גברים מאשר נשים. אולם לא נמצא הבדל מובהק בין גברים לנשים בשיעור מעורבותם בתאונות דרכים.   

הנתונים מראים עוד, כי ביותר מ-50% מתאונות הדרכים מעורבים נהגים בקבוצות הגיל 17-34. בנוסף נמצא, כי גיל הנהג הוא אחד המשתנים המשפיעים ביותר על ביצוע עבירות התנועה.

 

"במחקר זה זוהו שתי התנהגויות תוקפניות שאינן שכיחות בספרות המחקרית

ואולי מאפיינות את הנהג הישראלי והן: שתי צפירות קצרות ברצף ומעבר מהיר של הנהג מטור איטי לטור מהיר יותר (מעין שילוב של פעולה שחותכת את הנהג שמלפנים עם עקיפה במטרה להתקדם מהר יותר). כפי הנראה ששתי צפירות קצרות ברצף נחשבת כתוקפנות עוינת בעוד שלחתוך טור המתנה לטור מהיר יותר נחשבת כתוקפנות אינסטרומנטאלית" אומרת ד"ר ליפז שמוע-ניר, מרצה, פסיכולוגית ויועצת ארגונית. היא המדגישה, כי ההשלכות המעשיות של ממצאי המחקר שנערך בהנחייתו של פרופ' מני קוזלובסקי, מהמחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת

בר-אילן,  קשורות לנושא הבטיחות בכבישים ולמניעת תאונות דרכים. זאת משום, שבהסתמך על ממצאיו, ניתן יהיה לפתח כלים מעשיים לאיתור נהגים מועדים להתנהגויות מסוכנות, תוקפניות ואף אלימות בזמן נהיגה. "בנוסף לכך, המסקנות יכולות לשמש בפיתוח תוכניות התמודדות ומניעה עבור נהגים מסוכנים ובכך, לשפר את תרבות הנהיגה ולהקטין את שיעור תאונות הדרכים בישראל".  

הממצאים המלאים התפרסמו בארה"ב כפרק בספר העוסק בהתנהגות תוקפנית ואלימות נהגים. 

 

 

הדפסה   שלח לחבר

עוד כתבות

בחזרה לדף המגזין הראשי
האם אתה מרוצה מהמסלול בו אתה נמצא
שלח
אתר פרופסור הינו אתר לסטודנטים ובוגרים הכולל תוכן אקדמי רב מסוגים שונים: עבודות אקדמיות, מבחנים, סיכומים, מלגות, תרגומים, בנוסף ניתן ליהנות ממגוון מלגות ומכירת תוכן אקדמי.