False התעייפת בנהיגה? פצח גרעינים!
פרופסור

התעייפת בנהיגה? פצח גרעינים!

מחקר חדש מציע פתרונות להתמודדות עם בעיית העייפות בנהיגה

מערכת פרופסור | 20.08.2008
התעייפת בנהיגה? פצח גרעינים!

את תופעת העייפות בנהיגה אפשר לכנות "הרוצח השקט" על הכביש. מי מאתנו לא חש מדי פעם, שעיניו נעצמות בעודו אוחז בהגה, והוא מאבד בלי משים את הקשר עם הכביש ושוקע בתנומה. הבעיה היא, כמובן, שאנחנו לא יושבים בכורסה מול הטלוויזיה, אלא נוהגים בכביש – והתנומה המתוקה עלולה להפוך כהרף עין לתרדמת נצח.


בארה"ב נערך סקר בקרב כ-4,000 נהגים, וממנו עולה, כי 37% מהנשאלים דיווחו שבזמן כלשהו בחייהם נרדמו בעת נהיגה, וכתוצאה מכך סטו לנתיב הנגדי או לשולי הכביש, או שחצו קו הפרדה. סטייה שכזו היא במקרים רבים סיבה לתאונה, שיכולה להיות גם קטלנית.

 
מחקר חדש, שמפרסמת עמותת אור ירוק, חקר את התופעה, ומנסה להציע פתרונות מעשיים להתמודדות עם עייפות במהלך נהיגה ממושכת. מחברי המחקר, בראשות פרופ' דוד שנער, ד"ר עדי רונן, פנינה גרשון, ד"ר טל אורון-גלעד, קובעים כי 3 הגורמים המובילים לתאונות דרכים הם הגורם האנושי, גורם התשתיות (הכבישים) והגורם הטכנולוגי (המכונית). הגורם האנושי הוא התורם העיקרי לתאונות דרכים, ועייפות הנהג היא חלק מהגורם האנושי.


מסקנתם היא, שהדרך היעילה ביותר למנוע סכנות הכרוכות בעייפות והירדמות בנהיגה ממושכת בדרך מונוטונית היא פשוט לא לנהוג כאשר חשים עייפות. אם בוחרים בכל זאת להמשיך לנהוג, יש לעצור בצד לתנומה קצרה. 


מפתיעות יותר הן השיטות המוצעות להתגברות על עייפות בנהיגה ולהעלאת רמת ערנות הנהג, וביניהן:
• ביצוע מטלה משנית קוגניטיבית תוך כדי נהיגה (כמו מתן תשובות לשאלון)
• ביצוע מטלה משנית מוטורית תוך כדי נהיגה (כמו פיצוח גרעינים).
• שתיית משקה אנרגיה.


הכי מומלץ - שילוב בין  השיטות הללו, כדרך יעילה ביותר להעלות ערנות בעת נהיגה.


עייפות היא תופעה המוגדרת כמצב פסיכו-פיזיולוגי, המאופיין בירידה ברמת הערנות והדריכות, הפוגעת ביכולתו לבצע מטלה באופן מיטבי. מבחינים בין:
• ערנות גופנית, הנגרמת ממאמץ פיזי ומתבטאת באובדן היכולת להפיק כוח מקסימלי מהשרירים.
• עייפות מנטאלית, המתבטאת בעיקר בתחושת מחסור באנרגיה, חוסר מוטיבציה, ירידה ביעילות העבודה, פגיעה בזיכרון לטווח קצר וחוסר תשומת לב.


המחקר קובע, כי התסמינים העיקריים של עייפות בזמן נהיגה הם: עליה בזמן התגובה, פגיעה בזיכרון, פגיעה ביכולת עיבוד מידע וקבלת החלטות, חוסר מוטיבציה להשקיע מאמץ, יעילות אישית נמוכה.

במהלך הכנת המחקר נבדקו ההשפעה והיעילות של הטלת מטלות משניות על הנהג כגון מתן תשובות לשאלות, כשהוא יכול להמשיך לנהוג בערנות, ביצוע מטלה משנית מוטורית פשוטה
שמטרתה לעכב תופעות של עייפות, וכן שמירה על ערנות הנהג באמצעות חומרים מעוררים כמו אלו הנמצאים במשקאות אנרגיה.

למשקה האנרגיה הייתה השפעה חיובית. הנבדקים (בין היתר בסימולטור באוניברסיטת בן גוריון) היו ערניים וביצועי הנהיגה שלהם היו הטובים ביותר תחת השפעת המשקה. אולם טווח הפעילות של משקה האנרגיה עשוי להיות מוגבל, וכדי להגיע להשפעתו המירבית דרוש זמן לספיגת החומרים הפעילים.

פיצוח גרעינים במהלך נהיגה (כדוגמה למטלה משנית מוטורית פשוטה) הראה שיפור בעוררות הפיזיולוגית של הנהגים הנבדקים בעת הפיצוח, והנבדקים היו ערניים מרגע התחלת פעולת הפיצוח ועד סיומה.


שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "הפתרון הטוב ביותר לעייפות, כפי שאנו מגלים מהמחקר, הוא שממש כמו כשמדובר באלכוהול, כשעייפים – לא נוהגים, או שעוצרים בצד למנוחה".

הדפסה   שלח לחבר

עוד כתבות

תגובות

סה"כ 3 תגובות
מאת
כותרת
תוכן
מעניין
תודה
מאת אסף בנדור | 20.08.2008
בגלל זה נהגי המשאיות בארה"ב כל כך שמנים
כי הם נוסעים מרחקים עצומים ונאלצים לאכול כל הנסיעה כדי לא להירדם (באמת!)
מאת idan | 20.08.2008
התמדדות ישירות עם הבבעיה מבלי להתחמק
אני לא מבינה למה מציעים תפרונות עקיפים לבעיה. במקום להתמודד עם הבעיה עצמה. אתה עייף בנהיגה תנוח!! או אפילו תנוח מספיק לפני שאת הנוהג.. במקום להתמודד כמו זיהום אוויר ותאונות מוצאים להם פתרונות עקיפים..
מאת מורן שביט | 26.08.2008
בחזרה לדף המגזין הראשי
האם אתה מרוצה מהמסלול בו אתה נמצא
שלח
אתר פרופסור הינו אתר לסטודנטים ובוגרים הכולל תוכן אקדמי רב מסוגים שונים: עבודות אקדמיות, מבחנים, סיכומים, מלגות, תרגומים, בנוסף ניתן ליהנות ממגוון מלגות ומכירת תוכן אקדמי.