ב-6 במארס 2008 תקיים עמותת אור ירוק יום עיון בנושא נשים ובטיחות בדרכים. יום העיון יתקיים באוניברסיטת בר-אילן, ופאנל המומחים ינסה להשיב לשאלות כמו: למה נשים נפגעות פחות בתאונות ואיך אפשר להשתמש בכוח הנשי כדי להפחית את ההיפגעות. ביום העיון ידונו גם בנושא נשים במגזר הערבי בהיבט של נהיגה זהירה ובטיחות בדרכים.
תוצאות המחקרים מביאות לידי מסקנה, כי שילוב משמעותי של נשים כנהגות או כמלוות נהגים צעירים, עשוי להפחית את מספר התאונות ולהקטין את חומרתן. זה גם הרקע לפרוייקט ה"מלאכיות" של עמותת אור ירוק, המבוסס על ממצאי המחקרים הקובעים שבנות המשתתפות בפרוייקט עוברות הדרכה מיוחדת במגמה להשפיע על בנים הנוהגים בצורה פרועה לשנות את התנהגותם.
חלקן של נשים בקרב הנהגים בארץ דומה לחלקם של הגברים – 40% לעומת 60%, ודומה לממוצע במדינות מערביות (עפ" SARTRE) הנתון המשמעותי קשור למעורבותן הנמוכה יותר באופן משמעותי של נשים בתאונות דרכים קשות וקטלניות – 15% בתאונות קשות, 10% בתאונות קטלניות.
הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בדקה את מעורבותם של גברים ונשים בתאונות דרכים לפי חומרת התאונה, והרי התוצאות לשנת 2007 (עד סוף ספטמבר):
- תאונות קשות: 1,592 גברים היו מעורבים בתאונות קשות (84.55%), בהשוואה ל-291 נשים (15.45%) שהיו מעורבות בתאונות כאלו.
- תאונות קטלניות: 367 גברים היו מעורבים בתאונות קטלניות (89.51%), בהשוואה ל-43 נשים (10.49%) שהיו מעורבות בתאונות קטלניות ב-2007.
המחקרים השונים מצביעים על הבדלים משמעותיים בדפוסי הנהיגה בין שני המינים:
- נשים דיווחו לעורכי מחקרים על תחושה חזקה יותר של ציות לחוקי התנועה מאשר גברים, והעריכו חוקי תנועה באופן חיובי יותר מגברים.
- גברים נוהגים בממוצע במהירות גבוהה מאשר נשים, מבצעים יותר עקיפות, מעורבים יותר בעבירות תנועה בשכרות ונוטלים יותר סיכונים.
- בקרב נהגות בגילאי 16 עד 20 תחת השפעת אלכוהול הסיכוי להיות מעורב בתאונה קטלנית קטן בעשרות אחוזים מאשר הסיכוי בקרב נהגים-בנים באותה קבוצת גיל.
- נהגי-גברים, בעיקר צעירים, נוטים יותר מנהגות לנסוע במהירות מופרזת, ולכן הסיכוי לגברים להיות מעורבים בתאונות בכלל ובתאונות קטלניות בפרט גבוה מאשר לנשים.
- ממחקר שערכה ד"ר אורית טאובמן בן-ארי מאוניברסיטת בר אילן עולה, כי יש הבדלים בין ההתייחסות של גברים ונשים לגבי נהיגה: גברים צעירים מדווחים על תדירות גבוהה יותר של נטילת סיכונים במהלך הנהיגה והם תופסים את הנהיגה ככוללת יותר ריגושים חיוביים וכפוטנציאל לנזק הדימוי העצמי שלהם. לעומת זה, נשים נוטות לתפוס נהיגה מסוכנת כשלילית ומאיימת.
- נשים רואות את עצמן יותר כנהגות אחראיות, בעוד שהגברים רואים עצמם יותר כנהגים אימפולסיביים.