פרופסור
הפריט נוסף לסל הקניות שלך

עבודה אקדמית בתקשורת מאוניברסיטת תל אביב

מדעי החברה

סמינר
תקשורת,מדעי החברה
שיח קונפליקטים בתקשורת
דירוג דירוג דירוג דירוג דירוג
פרשת חיסולו של שחאדה היא חריגה ויוצאת דופן. זהו בין החיסולים הראשונים שהסבו מספר רב של נפגעים חפים מפשע. האירוע עורר הדים רבים ומחאה גם בארץ וגם בזירה הבינלאומית ויש האומרים שהפך למעין דוגמא להשלכותיה הבעייתיות של מדיניות הסיכולים הממוקדים של מדינת ישראל . שאלת המחקר בעבודה התמקדה בכמה היבטים בסוגיית חיסולו של שחאדה. ראשית, כיצד סיקרה התקשורת הישראלית את ההחלטות שהביאו להקמת ועדת חקירה במקרה חיסולו של שחאדה ושנית, מה הם הגורמים האפשריים שהשפיעו על צורת הסיקור. פתחתי את עבודתי בהקדמה ובה הצגת הנושא ברמה העובדתית- מהם סיכולים ממוקדים, הצגת הפרשה, האיש, התגובה הציבורית, דבריו של חלוץ, ההתנהלות המשפטית ששיאה בהחלטה להקים את ועדת החקירה. לאחר מכן התייחסתי לסקירת הספרות, קרי, הסיקור התקשורתי ברמה התיאורטית: תקשורת כמעצבת מציאות, תקשורת בתקופות קונפליקט וטרור, עיסוק בנרטיבים ומסגרות, במאבק בין לאומיות לאובייקטיביות, התמקדות בתקשורת הישראלית, סיקור הפגיעה באחר, סיקור סיכולים ממוקדים ולסיום בחינת ההיבטים האתיים. לאחר מכן פירטתי את המתודולוגיה בה בחרתי, ניתוח הממצאים ודיון ומסקנות העולים מהם. כעת אנסה לענות על שאלות המחקר דרך העלאת דפוסי הסיקור העיקריים שמצאתי, להתעמת עם השערות המחקר שהעליתי ולסיום להשוות את הפרשה למקרה דומה הממחיש בעיני בתמצית את הבעייתיות בצורת הסיקור כפי שהיא היום. בין הסוגיות הרבות שעלו בעבודה היה: עיסוק בסיקור מועט, מוטה ושטחי של הפרשה, לחצים ונקיטת עמדה מצד התקשורת, מגויסת ביטחונית ופוליטית, לחצים פנימיים אידיאולוגיים, פגיעה בזכות הציבור לדעת, העדר ביקורתיות ועיסוק רב בהפרכת הביקורת. הסרת האחריות מצה"ל, מהצמרת הביטחונית והמדינית. טרמינולוגיה בעייתית, הדגשת חוסר הרצון ליצור תקדים מסוכן בהקמת הועדה. פרסונליזציה ועיסוק בפרשה נקודתית ולא בשלטון ובמדיניות של הסיכולים הממוקדים. העיסוק בשאלות אלו מחדד בעיניי את חשיבות ניתוח הסיקור התקשורתי בכלל ובפרשה זו בפרט כיוון שגלום בהן פוטנציאל ממשי להשלכות עתידיות ברמה הביטחונית מבחינת היקף הפעולות, מועדן, תדירותן ובכלל מנגנון קבלת ההחלטות של צה"ל והממשלה. אופן סיקור הסיכולים משפיע על יכולתם של צרכני תקשורת ברמה כללית יותר, ברמה של הבנת מורכבות הסכסוך, פענוח של הקשריו המרובים ושקלול גורמים המשפיעים על גובה הלהבות. לא ניתן להבין את הקונפליקט ואת מעגל האלימות הנוכחי ללא הכרת נתוני היסוד של המציאות בשני הצדדים. אזרחי ישראל חשופים לסיקור רחב ואינטנסיבי בכל הנוגע לאירועים בהם נהרגים ישראלים מדי פלסטינים, עבודה זו ניסתה לבחון איזה מידע מקבל הציבור הישראלי על הריגתם של פלסטינים ויותר מזה כיצד עוסקת התקשורת בסוגיות בעיתיות כמו פאשלות של צה"ל המובילות לפגיעה בחפים מפשע (דו"ח קשב 2006). כאשר ניגשתי למצוא חומר תיאורטי לעבודה זו היו כמה תחומים בהם הרגשתי חוסר במחקר. נראה שיש עיסוק אקדמי רב בתחום של סיקור תקשורתי בזמן מלחמה או טרור אך פחות התייחסות לסוגיה יומיומית הרבה יותר עבורנו והיא סיקור תקשורתי של סכסוך מתמשך, בדומה למציאות היום. כמו כן , נראה שקיים חוסר אקדמי בחומרים שעוסקים ספציפית בסיכולים ממוקדים או בכלל בסוגיה של הפגיעה באחר. הנטייה המחקרית בישראל היא להתמקד בצורה בה מסקרת התקשורת את הפגיעות בנו- מלחמות ופיגועים מהיבטים רבים אך לא הצורה בה אנו עוסקים באחר, אולי כיוון שאין בזה עיסוק תקשורתי מספק ואולי זה כיוון שהחוקרים גם הם נמנעים מעיסוק בנושאים המעוררים אי נוחות ונתפסים כלא רצויים לעיסוק על ידי הציבור. בעבודה זו סקרתי מקרה נקודתי ויוצא דופן של סיקור סיכולים ממוקדים בתקשורת הישראלית, אולם סבורה אני שעבודה זו יכולה להוות בסיס ראשוני למחקר עתידי ומעמיק יותר בתחום של סיקור סיכולים ממוקדים או סיקור של הפגיעה באחר. כמו כן, יהיה מרתק לבחון את ההשפעה שיש לצורת סיקור זו על דעת הקהל וציבור הקוראים גם בנושא הסיכולים וגם במישורים יותר רחבים ומקיפים.
מדיניות החיסולים,אריאל שרון,טרור,טרוריריסטים,סלאח שחאדה,ייצוג תקשורתי
סיקור חיסול סאלח שחאדה בתקשורת
2010
ד"ר לאה מנדלזיס
88
מחיר:
200.00 ש"ח

רכישת עבודה אקדמית
אתר פרופסור מעודד יצירה עצמאית וחשיבה מקורית. עבודות אקדמיות המועלות לאתר ע"י הגולשים ומערכת פרופסור הינן לצורכי קבלת רעיונות, השראה וביבליוגרפיה לעבודה אקדמית / עבודה סמינריונית / סמינריון / כתיבת סמינר או תזה עצמאיים. קניית עבודה ורכישה של חומר אקדמי באתר, הינם לשימוש אישי של הגולש ואסורים להעתקה או הגשה כעבודה אקדמית מקורית כמפורט בתקנון אתר פרופסור.
אתר פרופסור הינו אתר לסטודנטים ובוגרים הכולל תוכן אקדמי רב מסוגים שונים: עבודות אקדמיות, מבחנים, סיכומים, מלגות, תרגומים, בנוסף ניתן ליהנות ממגוון מלגות ומכירת תוכן אקדמי.