הפריט נוסף לסל הקניות שלך
סוג התוכן: | סמינר |
מסלול לימודים: | החוג המשולב,מדעי החברה |
שם קורס: | סמינריון מחקרי |
דירוג: | |
תיאור: | תקציר הנהיגה התוקפנית והמסוכנת הינה תופעה מדאיגה הן בארץ והן בעולם. ממצאי מחקר שונים שנערכו בנושא הנהיגה התוקפנית מצביעים על כך שגברים נוהגים באופן תוקפני ומסוכן יותר מנשים. מטרת המחקר הנוכחי היא לבדוק באיזה אופן קבוצות גיל ומגדר, תוך התייחסות למצב משפחתי, ילדים (יש/אין) תופסות ומעריכות סיכונים פוטנציאליים להיפגעות (להיפגע או לפגוע) כתוצאה מהתרחשות אירוע תאונה בכביש. במחקר השתתפו 178 נבדקים, אשר פולחו לשתי קבוצות גיל בכל קבוצת מגדר, צעירים- עד גיל 29, ומבוגרים- בני 30 ומעלה ( בהתאם לגיל החיציוני ). בהתאם להשערות המחקר נמצא כי גברים צעירים מעריכים את הסיכון הפוטנציאלי האישי שלהם להיפגעות בכביש כנמוך יותר מנשים צעירות וגברים ונשים מבוגרים. כמו כן, אוששה השערת המחקר כי נשים וגברים כאחד יעריכו את הסיכון הפוטנציאלי של נהג אחר להיפגע כגבוה יותר מסיכוייהם האישיים. בניגוד להשערת המחקר השלישית, תפיסת הסיכון העצמית אצל הגברים נשארה קבועה לאורך הזמן, ואילו אצל הנשים היא יורדת עם הגיל. לגבי השערות המחקר, הרביעית והחמישית, המתייחסות למצב הנהיגה בלילה ולמצב חוסר השינה, אוששו והופרכו בחלקם. בהתאם להשערה הרביעית, נמצא כי נשים מעריכות את מצב הלילה לנהיגה כמוסכן יותר. ובניגוד להמשך אותה השערה, כי נשים יעריכו את מצב חוסר השינה בזמן הנהיגה , כמסוכן יותר, נמצא כי אין התייחסות שונה למצב נהיגה בחוסר שינה למצב נהיגה בתנאים רגילים. ממצאי השערה חמישית, כי גברים ימעיטו בחשיבות מצב הלילה בנהיגה וחוסר שינה, העלו ממצאים דומים. בהתאם להשערת המחקר, גברים אכן המעיטו בחשיבות מצב הלילה, ולא ייחסו לנתון התייחסות מיוחדת. בנוסף, בהתאם ובניגוד להשערה, נמצא הבדל אבל בכיוון ההפוך מהרצוי, הערכת סיכון לחצייה לאחר לילה ללא שינה דווקא נמוכה יותר. מבדיקת הקשר של המשתנים : מצב משפחתי וילדים (יש/אין ) לגבי השפעתם על המשתנה " הערכות הסיכון האישיות", לא נמצא קשר מובהק. לגבי קשר עם המשתנה "הערכות סיכון לנהג אחר", נמצא כי נשואים (ללא קשר לגיל או למין ) יותר פסימיים לגביי נהגים אחרים בהשוואה לרווקים. בעתיד יש צורך במחקרים שיערכו את ממצאי המחקר באופן בו תהיה הלימה בין דיווח עצמי של נבדקים לבין מדדים תצפיתנים שיאשרו כי הדיווח העצמי אינו מוטה. |
נושא: | היבטים פסיכולוגיים וקרימינולוגיים בבטיחות בדרכים |
שנה: | 2007 |
מרצה: | ד"ר טובה רוזנבלום |
ציון: | 96 |