פרופסור
הפריט נוסף לסל הקניות שלך

עבודה אקדמית במדעי המדינה מאוניברסיטת תל אביב

מדעי החברה

עבודה אקדמית
מדעי המדינה,מדעי החברה / תקשורת,תקשורת / חברה ואזרחות,מדעי החברה
תקשורת פוליטית
דירוג דירוג דירוג דירוג דירוג
תוכן עניינים מבוא מפלגת שינוי- רקע היסטורי פרק א: השינוי המבני שהביא 6 מנדטים לשינוי א. תמורות במפה הפוליטית בישראל ב. מהפיכת התקשורת בישראל ג. הפוליטיקה החדשה פרק ב: הפופוליזם של שינוי א. תנועות פופוליסטיות בישראל ובעולם ב. שינוי- הפופוליזם של האליטיזם פרק ג: דפוס הקמפיין הפופוליסטי: "יש לפיד לחילונים" פרק ד: המפתח להצלחה- שינוי בסדר היום התקשורתי ביבליוגרפיה מבוא חדשים ספורים לפני בחירות 1999 לא נראה היה כי שינוי, מפלגת המרכז הישנה של ישראל, שהוקמה ב1974 -, תעבור את אחוז החסימה. כתוצאה מהתפצלותה ממרצ, וחבירתו של חבר הכנסת אמנון רובינשטיין למרצ, נותר לה רק מושב אחד: חבר הכנסת אברהם פורז. פורז הבין כי למרות היותו פרלמנטר מוכשר וחרוץ, לא יוכל להביא את שינוי להצלחה אלקטורלית לבדו. כך החל במגעים עם ראש- עיריית תל- אביב- יפו, רוני מילוא, כדי לצרפו לשינוי. בשלב השני, חשבו בשינוי לרוץ ברשימה משותפת עם מפלגת המרכז החדשה שיזמו מילוא והרמטכ"ל היוצא, אמנון ליפקין- שחק. אולם, כאשר הוחלט כי יצחק מרדכי יעמוד בראשות מפלגה זו, ירדה חלופה זו מן הפרק. שלושה חודשים בלבד לפני הבחירות פקד את המפלגה מהפך גדול. במקום להיצמד לערכי מרכז לא ברורים, נעשתה שינוי ל"מפלגה של נושא אחד"- מפלגה חילונית שמקדישה את עצמה למאבק קשה במחנה החרדי. חבר הכנסת פורז זז הצידה ופינה את מרכז הבמה למנהיגה החדש של המפלגה, העיתונאי, יוסף (טומי) לפיד, המוכר בסגנונו הבוטה והתוקפני. שינוי הצליחה לעלות לשישה מנדטים לאחר קמפיין פוליטי יעיל שהתמקד אך ורק במסר אחד: מלחמה בכפיה הדתית- חרדית. לא היה זה רק מסר אחד שהוביל את הקמפיין, אלא היה זה אדם אחד, שידע לעשות זאת טוב מכל אחד אחר, טומי לפיד. עבודה זו תנסה לנתח את הגורמים שהביאו לעלייתה המטאורית של מפלגת שינוי בבחירות 1999. בפרק הראשון אסקור את שני התהליכים שהכשירו את הקרקע להצלחתה של מפלגת שינוי בבחירות האחרונות: הרפורמה הפוליטית של שנות ה90 -' והיחלשותן של המפלגות הגדולות, וכן מהפיכת התקשורת של עשור זה. שני אלה יחדיו יצרו קרקע נוחה לצמיחתה של שינוי במציאות שבה תקשורת ההמונים היא המתווך העיקרי בין העם לממשל, ולא המפלגות. בפרק השני אעמוד על מאפייניה הפופוליסטיים של שינוי מודל 1999. האם שינוי יכולה להיות מוגדרת כתנועה פופוליסטית? האם היא זהה או דומה לתנועות פופוליסטיות אחרות בישראל ובעולם? פרק זה ינסה להציג את שינוי כסוג חדש, עדכני וייחודי של תנועה פופוליסטית. שינוי אינה מתאימה להגדרה המסורתית של התנועות הפופוליסטיות. מצביעיה, בניגוד לאלה של תנועה פופוליסטית קלאסית אחרת, ש"ס, מגיעים מהמעמדות הגבוהים, ואינם זקוקים למצע סוציאליסטי או דמוי סוציאליסטי המאפיין תנועות פופוליסטיות. עם זאת, קיימים מרכיבים אחרים המתאימים להגדרות הקלסיות של הפופוליזם. את השילוב הייחודי הקיים בתנועת שינוי אכנה: הפופוליזם של האליטיזם. בפרק השלישי אעמוד על מאפייני הקמפיין של שינוי בבחירות אלה. היה זה קמפיין ממוקד מאוד שהתמקד במסר אחד בלבד: המאבק בכפיה הדתית, ואותו הוביל אדם אחד בלבד: טומי לפיד. אראה כיצד קמפיין מסוג זה הוא אחד המאפיינים של הפוליטיקה החדשה. בפרק הרביעי, והאחרון, אנתח באמצעות מודל המסגור התקשורתי השייך לאסכולת סדר - היום, את הצלחתה העיקרית של שינוי בבחירות אלה. מספר גורמים, חיצוניים ופנימיים, שיחקו לטובתה של שינוי בהקשר ההשפעה על סדר היום התקשורתי. הגורמים החיצוניים היו הרשעתו של מנהיג ש"ס, הרב אריה דרעי, הפגנות החרדיים ההמוניות שהתנהלו נגד בית- המשפט בעקבות הרשעה זו, וכן, המתיחות ההולכת וגוברת בין הציבור הש"סניקי לבין העולים מברית - המועצות לשעבר. אלה גרמו לשסע הדתי- חילוני לעלות לכותרות- מה שיצר את הקרקע לחדירתה של שינוי אל מרכז סדר היום. הגורמים הפנימיים שהביאו להצלחתה של שינוי היו המלכתו של טומי לפיד לראשות התנועה, קמפיין ממוקד, רלוונטי בעל מסר אחד וברור. ובנוסף, שימוש יעיל בכלי- התקשורת כדי להעביר מסר זה. הניתוח יעשה בהסתמך על תשדירי התעמולה של שינוי בטלוויזיה, תוכניות אירוח ואקטואליה בתקופת הבחירות (החל ב60 - יום לפני הבחירות), מצע המפלגה, סקר בקרב מצביעי שינוי, וכן בעזרתו האדיבה של חבר הכנסת אברהם פורז שתיאר בפני את אסטרטגיית הבחירות של שינוי.
אוניברסיטת תל אביב,מדעי החברה,מדעי המדינה,תקשורת פוליטית,תקשורת פוליטית,ד"ר יורם פרי
מפלגת שינוי- איש אחד, רעיון אחד, שישה מנדטים
2001
ד"ר יורם פרי
100
מחיר:
350.00 ש"ח

רכישת עבודה אקדמית
אתר פרופסור מעודד יצירה עצמאית וחשיבה מקורית. עבודות אקדמיות המועלות לאתר ע"י הגולשים ומערכת פרופסור הינן לצורכי קבלת רעיונות, השראה וביבליוגרפיה לעבודה אקדמית / עבודה סמינריונית / סמינריון / כתיבת סמינר או תזה עצמאיים. קניית עבודה ורכישה של חומר אקדמי באתר, הינם לשימוש אישי של הגולש ואסורים להעתקה או הגשה כעבודה אקדמית מקורית כמפורט בתקנון אתר פרופסור.
אתר פרופסור הינו אתר לסטודנטים ובוגרים הכולל תוכן אקדמי רב מסוגים שונים: עבודות אקדמיות, מבחנים, סיכומים, מלגות, תרגומים, בנוסף ניתן ליהנות ממגוון מלגות ומכירת תוכן אקדמי.