פרופסור
הפריט נוסף לסל הקניות שלך

עבודה אקדמית בתקשורת מאוניברסיטת תל אביב

מדעי החברה

עבודה אקדמית
תקשורת,מדעי החברה / מדעי המדינה,מדעי החברה
תולדות הטלוויזיה באירופה המערבית
דירוג דירוג דירוג דירוג דירוג
מבוא "...גם בארצות- הברית נאבקים בימים אלו לעלות בדרגה את השידור הציבורי, ולזכותו בסטטוס של שירות חשוב לציבור בדיוק כמו ספריות ציבוריות, בתי- חולים, פארקים ואוניברסיטאות" , על- פי חוקר התקשורת בלומר. תפיסה זו משתקפת, בצורה זו או אחרת, גם על- ידי מרבית חוקרי התקשורת האחרים הרואים בשידור הציבורי כאלמנט חשוב וחיוני ביותר המשרת את הציבור ומספק לו תכני איכות ושירות חברתי, המשוחרר משיקולי הרייטינג של הטלוויזיה המסחרית. הדרך השכיחה למדידת הצלחה היא המדידה המספרית, הכמותית. אולם, לטלוויזיה הציבורית, תפקיד שאינו יכול להיות מוערך בצורה כמותית בלבד, היינו במספר הצופים, אלא בהשלכות החברתיות הנובעות כתוצאה מהשידורים. מבנה השידור הציבורי האירופאי עובר כיום שינוי רדיקלי. בתחילה, היתה בכל אחת מן המדינות האירופיות תחנת שידור אחת. היתה הנחה שלטלוויזיה כוח רב, ומשום שהתדרים היו מצרך נדיר, הטלוויזיה היתה תחת השגחה והכוונה קפדניות. על הטלוויזיה הלאומית, אם כן, נפלה האחריות של השידור הציבורי. כמו הרדיו, נחשבה הטלוויזיה למכשיר המאחד תרבות לאומית, ומביא תוכניות ברמה גבוהה לכל הארץ ולכל אחד. היום, לאחר שינויים שחלו לאורך השנים ובמיוחד מסוף שנות ה-80, מפת השידורים שונה לחלוטין. לכל ארצות מערב אירופה נגישות ליותר מתחנה לאומית אחת, שחלקן ציבוריות וחלקן פרטיות, ובכולן נגישות למספר תחנות טלוויזיה מארצות אחרות. תחנות אלה נקלטות בעזרת צלחות לווין או באמצעות רשתות הכבלים. התקנות הקודמות, הלאומיות, הקפדניות, נכתבו בכל מדינה מחדש. אמנם השידור הארצי הוא עדיין מכוון אבל נעשה קשה מאוד לשלוט במה שעובר את גבולות המדינה. השידור הציבורי נתפס כיום כשידור שמטרתו לשדר כל מה שהמפרסמים אינם מוכנים לשלם בעבור פרסום בו כמו: תוכניות חינוכיות לילדים, שידורים דוקומנטריים ארוכים על נושאים חברתיים, נושאי אומנות וניתוח ביקורתי על האליטות ובעלי ההון. השידור הציבורי ייצג תמונות ומראות שבדרך כלל אינן נשמעות על- ידי התקשורת המסחרית כמו: מבוגרים, תרבויות אזוריות ואתניות ומיעוטים תרבותיים. היה זה המקום לחידושים טכנולוגיים. גם הטלוויזיה הציבורית וגם הרדיו הציבורי היו חלוצים בשימוש בטכנולוגיה לווינית. היה זה המקום שבו עניינים ציבוריים, ויכוחים ומחלוקות יכלו להיחשף, ואף לעיתים, להצית פעילות חברתית. אך במציאות הקיימת, העכשווית, הנחות היסוד של השידור הציבורי אשר התקיימו עד לימינו צריכות להיבדק שנית. איזה תפקיד יש למחויבות של השידור הציבורי כיום? האם יש להגדיר מחויבות זו, או את התפקיד של הטלוויזיה הציבורית מחדש, או אולי יש לוותר בכלל על רעיון השידור הציבורי? בקרב חוקרי התקשורת ישנה אחידות דעים והסכמה מקיר אל קיר בדבר חשיבותו ונחיצותו של השידור הציבורי, מה שמחייב להיזהר, ולבדוק, הייתכן וכולם שבויים בקונצפציה? אולי נוצרה מעין "חשיבה קבוצתית", בקרב אנשי המקצוע, כפי שהזהיר חוקר מדע המדינה, רוברט ג'רביס? מדוע בעיתונות הכתובה אין שירות ציבורי ועדיין אין מקטרגים על כך? האם העיתונות הכתובה, שהינה מסחרית כולה כאמור, אינה משרתת את האינטרס הציבורי באופן מלא? יותר מכך, גם ביחס לשידורי הטלוויזיה המסחריים, צריכה להישאל השאלה: האם באמת השירות שניתן לציבור על- ידי ה-CNN האמריקאי, ה-ITV הבריטי או ערוץ 2 הישראלי אינם מספקים? הדיון יוליך לקראת שני כיוונים אפשריים באשר לעתיד השידור הציבורי: • תפקידו של השידור הציבורי יהיה אספקת התכנים שאינם מסופקים על- ידי הערוצים המסחריים, ורק את אותם התכנים. מודל זה מדבר על ערוצים ייחודיים כגון: ערוצי חדשות ואקטואליה, ערוצי תרבות, מדע, או ערוצים אתניים למשל. אביא לכך דוגמאות מוצלחות שכבר נוסו באירופה. • הקמת ערוצים מסחריים אשר יפעלו תחת הנורמות של השידור הציבורי, האחריות החברתית והשירות לציבור. גם כאן אספק דוגמאות לערוצים הפועלים על- פי עקרונות אלה באירופה ומצליחים 'לספק את הסחורה'. בהנחה שכיוון זה יצליח יהיה ניתן, תוך מספר שנים, לוותר על שירותי הערוצים הציבוריים אשר יהפכו למיותרים. בכדי שאוכל לדון בשאלות אלה, ולנסות, לספק תשובות ראויות עלי להביא תחילה את האתוס, או את תפקידי השידור הציבורי המערב אירופאי מראשיתו. לאחר מכן, אבחן כיצד השינויים בשוק התקשורת בכלל, ובשידורי הטלוויזיה בפרט, משפיעים על דמותו ותפקידו של השידור הציבורי כיום. בפרק זה אקדיש תשומת לב לבעיתת ריכוזיות הבעלות על אמצעי התקשורת ולהשלכות הנובעות מכך על תפקידו של השידור הציבורי. לבסוף, לאחר שיהיה ברשותנו ידע זה, אוכל לנסות ולענות על שאלת נייר זה בדבר תפקידי השידור הציבורי כיום, או בצורך בו בכלל.
אוניברסיטת תל אביב,מדעי החברה,מדעי המדינה,תולדות הטלוויזיה באירופה המערבית,ד"ר ז'רום בורדון
השידור הציבורי באירופה של שנות ה-2000: לאן, והאם בכלל?
2003
ד"ר ז'רום בורדון
92
מחיר:
150.00 ש"ח

רכישת עבודה אקדמית
אתר פרופסור מעודד יצירה עצמאית וחשיבה מקורית. עבודות אקדמיות המועלות לאתר ע"י הגולשים ומערכת פרופסור הינן לצורכי קבלת רעיונות, השראה וביבליוגרפיה לעבודה אקדמית / עבודה סמינריונית / סמינריון / כתיבת סמינר או תזה עצמאיים. קניית עבודה ורכישה של חומר אקדמי באתר, הינם לשימוש אישי של הגולש ואסורים להעתקה או הגשה כעבודה אקדמית מקורית כמפורט בתקנון אתר פרופסור.
אתר פרופסור הינו אתר לסטודנטים ובוגרים הכולל תוכן אקדמי רב מסוגים שונים: עבודות אקדמיות, מבחנים, סיכומים, מלגות, תרגומים, בנוסף ניתן ליהנות ממגוון מלגות ומכירת תוכן אקדמי.