פרופסור
הפריט נוסף לסל הקניות שלך

עבודה אקדמית בכלכלה וניהול מהאוניברסיטה הפתוחה

מדעי החברה

עבודה אקדמית
כלכלה,מדעי החברה / כלכלה,מדעי החברה / כלכלה,מדעי החברה / כלכלה,רב­ תחומי במדעי החברה / כלכלה וניהול,ניהול / משאבי אנוש,מינהל
כלכלה ציבורית
דירוג דירוג דירוג דירוג דירוג
מבוא משטר סוציאליסטי שאפיין את העשורים הראשונים לקיומה של המדינה הציב את ישראל בין המקומות האחרונים בעולם במדד אי השוויון בחלוקת ההכנסות. החל מאמצע שנות השבעים חל שינוי במדיניות הציבורית והגישה הקפיטליסטית החלה להתגבש לנורמה כלכלית. יעדי הצמיחה נקבעו בסדר עדיפות גבוה מאלו של שוויון ורווחה, אך העלאת רמת החיים גבתה את מחירה בצורת אי שוויון כלכלי הולך וגדל עד כי כיום ממוקמת ישראל בין המדינות המובילות ברמת אי שוויון. התיאוריה הרווחת גורסת כי אי שוויון מקדם צמיחה, ומשום כך זהו מחיר בלתי נמנע שעל הנפגעים ממנו לשלם למען עלייה ברמת החיים הממוצעת. מחיר נסבל. אך בקבלתה של תיאוריה זו מתעלמים קובעי המדיניות מהשפעתו החוזרת של אי השוויון על רמת החיים והצמיחה. מחקרים רבים שנערכו בשנות השמונים והתשעים ניסו לקבוע כיצד משפיע אי השוויון על הצמיחה ורמת החיים. התוצאות שהתקבלו לא היו חד משמעיות ונבעו מאי אחידות באיכות הנתונים שנאמדו במדינות השונות. המחקרים מהשנים האחרונות נוטים לקבוע כי אי השוויון משפיע שלילית על הצמיחה באמצעות מנגנונים שונים, החשוב שבהם הוא מנגנון החינוך וההשכלה המשפיע על הפריון והצמיחה הנגזרת ממנו. במסגרת העבודה שלהלן, נבדק הקשר וצורת ההשפעה של אי השוויון על הצמיחה באמצעות קו הריבועים הפחותים. הממצאים מראים כי אי השוויון משפיע שלילית על הצמיחה מאחר ומתקיים "מעגל סגור" של יחסי ההשפעה הדדיים בין אי שוויון לבין חינוך והשכלה. לאי השוויון השפעה שלילית על יכולתם של בני השכבות החלשות להשקיע אמצעים ברכישת חינוך והשכלה לילדיהם אשר יגדלו להיות עובדים בעלי פריון נמוך, ואילו השכלה נמוכה מזכה בתמורת שכר נמוכה המגדילה את הפערים באוכלוסייה. באופן זה, נכנס המשק לסחרור של צמצום בפריון ובצמיחה הנגזרת ממנו. ניתן לצפות כי בתנאים אלו יעדיפו קובעי המדיניות להגביר את מאמציהם ליצירת תשתית שוויונית ובאיכות גבוהה של חינוך והשכלה על ידי הקמתה של מערכת חינוך ציבורית שבה לאמצעי התשלום של ההורים תהיה השפעה מועטה על מימוש יכולותיהם של ילדיהם. אך הממצאים מראים כי המדיניות הציבורית אינה עושה די. העובדה שנמצא חוסר קשר בין ההוצאה הלאומית לחינוך והשכלה לטובת האצת הצמיחה מעידה כי הוצאה זו לא אפקטיבית משום היותה נמוכה מהנדרש. יתכן כי חוסר המאמץ המושקע בצמצום אי השוויון נובע מהתיאוריה הגורסת כי אי שוויון מגביר צמיחה. הממצאים מראים אחרת. גם באופן אינטואטיבי ניתן להבין כי כל עוד התוצר הינו תוצאת הפעילות של הפרטים במשק, הרי שרווחתם תשפיע על פעולותיהם ומאמציהם בייצורו. על כן אסור לקובעי המדיניות הציבורית לייחס לאי השוויון השפעות חברתיות בלבד שכן המדיניות החברתית קשורה ומשפיעה על המדיניות הכלכלית.
אי שיוויון הכנסות צמיחה ג'יני תמ"ג
השפעת אי שיוויון על צמיחה כלכלית בישראל
2007
94
מחיר:
100.00 ש"ח

רכישת עבודה אקדמית
אתר פרופסור מעודד יצירה עצמאית וחשיבה מקורית. עבודות אקדמיות המועלות לאתר ע"י הגולשים ומערכת פרופסור הינן לצורכי קבלת רעיונות, השראה וביבליוגרפיה לעבודה אקדמית / עבודה סמינריונית / סמינריון / כתיבת סמינר או תזה עצמאיים. קניית עבודה ורכישה של חומר אקדמי באתר, הינם לשימוש אישי של הגולש ואסורים להעתקה או הגשה כעבודה אקדמית מקורית כמפורט בתקנון אתר פרופסור.
אתר פרופסור הינו אתר לסטודנטים ובוגרים הכולל תוכן אקדמי רב מסוגים שונים: עבודות אקדמיות, מבחנים, סיכומים, מלגות, תרגומים, בנוסף ניתן ליהנות ממגוון מלגות ומכירת תוכן אקדמי.